Macam Macam Tipe Pembuluh Angkut

Saturday, August 1st, 2015 - Biologi
jenis Pembuluh Angkut

jenis Pembuluh Angkut

Macam Macam Tipe Pembuluh Angkut – Jenis jenis Pembuluh Angkut
Untuk mengangkut hasil fotosintesis dari daun ke seluruh bagian tumbuhan serta mengangkut air dan garam-garam mineral dari akar ke daun, tumbuhan menggunakan jaringan pengangkut.

Macam Macam Jaringan pengangkut terdiri dari:

1) Xilem (pembuluh kayu)
Xilem disusun oleh trakeid, trakea, pembuluh xilem (pembuluh kayu), parenkim kayu, dan sklerenkim kayu (serabut kayu). Xilem berfungsi untuk mengangkut air dan garam mineral dan dari dalam tanah menuju ke daun.

2) Floem (pembuluh tapis)
Floem disusun oleh sel ayakan atau tapis, pembuluh tapis, sel pengiring, sel parenkim kulit kayu, dan serabut kulit kayu (sel sklerenkim). Floem berfungsi untuk mengangkut zat-zat hasil fotosintesis ke seluruh bagian tubuh.

Xilem dan floem bersatu membentuk suatu ikatan pembuluh angkut.

Macam Macam Tipe Pembuluh Angkut

1. Ikatan pembuluh kolateral, xilem dan floem yang letaknya bersebelahan di dalam suatu jari-jari (xilem di sebelah dalam dan floem di sebelah luar), Ikatan pembuluh kolateral dibagi menjadi 2 yaitu

  • Kolateral terbuka, antara xilem dan floem terdapat kambium. Misalnya pada batang tumbuhan dikotil
  • Kolateral tertutup, antara xilem dan floem tidak terdapat kambium. Misalnya pada batang tumbuhan monokotil

2. Ikatan pembuluh bikolateral, xilem diapit floem, terletak pada radius yang sama.

3. Ikatan pembuluh radial, xilem dan floem letaknya bersebelahan, tetapi tidak berada di dalam jari-jari yang sama, misalnya pada akar.

4. Ikatan pembuluh konsentris, xilem dan floem berbentuk cincin silindris. Ikatan Pembuluh Konsentris merupakan suatu ikatan pembuluh angkut yang terdiri atas xilem dan floem yang membentuk cincin silindris. Tipe pembuluh konsentris ini dibedakan menjadi:

  • Amfikribal xilem berada di tengah dan dikelilingi oleh floem. Contoh: pada tumbuhan paku.
  • Amfivasal floem berada di tengah dan dikelilingi oleh xilem. Contoh: pada tumbuhan monokotil yang berkambium, yaitu Liliaceae

Macam Macam Tipe Pembuluh Angkut

4 tipe pembuluh angkut pada tumbuhan, apa yang dimaksud dengan xilem, ciri-ciri floem, jenis motor satria dan harganya, macam macam floem
Macam Macam Tipe Pembuluh Angkut | admin | 4.5