Search results for ''jurnal labu kuning''

Home Buah Health

Jurnal resepi bdaria: Bingka Labu

Dah lama saya janji nak bagi resepi bingka labu....nie baru dapat tunaikan janji. mintak maaf banyak-banyak kepada yang tertunggu-tunggu resepi bingka labu tempohhari.

PATY'S KITCHEN: PULUT KUNING KUKUS

When come to pulut kuning terdapat dua cara menyediakanya, samada tanak atau kukus. Saya lebih gemar dengan cara kukus kerana ia lebih cantik dan mudah dan ...

PATY'S KITCHEN: LEPAT LABU - PUMPKIN PARCEL KUIH

Saya tidak tahu dengan orang lain..bagi saya lepat labu ini memang cukup menyelerakan. Lemak labu bersama lemak dan masin kelapa parut menjadikan kuih ini ...

JURNAL RASA

Crunchy Caramel Almond kini boleh didapati melalui Jurnal Rasa. Nikmati kudapan rangup yang penuh dengan kebaikan badam dan kekacang. Ia dihasilkan sendiri dari dapur ...

:::Inspirasiku:::: Bingka Labu ...

Bingka labu.. i like it... lemak2 dengan manis manja2.. menyuap sepotong demi sepotong macam tak mahu berhenti... menghabiskan kisah si labu separuh yg dah ...

Dapur Mamasya: Kuih Bingka Labu

Sekali tengok mcm buah labu yg dipotong.... Kuih labu lagi tp kali ni bingka labu. Ni kali ke 2 buat bingka labu tp berbeza resepi. Labu tu jiran bagi hari ...

Sinar Kehidupanku**~::..: Serimuka Labu

Assalammualaikum wbt dan selamat sejahtera semua. Pagi ni saya bersarapan dngn kuih serimuka labu. Semalam saya masak lemak labu, jadi ada lebih labu yg ...

Dari Dapur MaDiHaA: Kuih Talam Labu

Cara-Cara:-1. Masukkan semua bahan kecuali labu parut dan kacau hingga sebati. Tapiskan. 2. Kemudian masukkan labu yang diparut dan kacau lagi hingga rata.

Dari Dapur MaDiHaA: Sira Labu

Sira labu merupakan sajian pencuci mulut yang popular di Kelantan.. dengar khabar kerap dibuat waktu kenduri kendara. MaDiHaA kurang pasti jika ianya masih ...

Home Sweet Home: Apam Labu

Kalau ada yang sudi jenguk sini, meh layan je la apam labu yang akak buat petang semalam nih...hb beli labu sampai sebiji, half dia suh wat pengat...dah ...


Manfaat Buah Labu

Manfaat Buah Labu

Khasiat Buah Labu Manfaat Buah Labu ternyata mengandung berbagai macam kandungan yang bermanfaat bagi kesehatan, Manfaat Buah Labu dan khasiat Buah Labu untuk pengobatan juga dapat digunakan, terdapat banyak jenis buah labu tetapi hanya beberapa jenis labu saja yang banyak dimanfaatkan seperti khasiat buah labu siam, khasiat buah labu kuning, labu siam dan labu air. Buah labu juga terdapat hampir di seluruh tempat di dunia, perayaan Halloween da…

Manfaat Kuning Telur

Manfaat Kuning Telur

Khasiat Kuning Telur Manfaat Kuning Telur mempunyai banyak kegunaan bagi manusia, tapi untuk kaum perempuan banyak yang menghindari makanan yang satu ini. Mungkin karena mengandung protein hewani yang sangat tinggi, jadi mereka takut terkena penyakit kolestrol. Padahal nilai gizi yang terkandung dalam kuning telur sangat berguna bagi tubuh asalkan memperhatikan batas takarannya. Jadi jangan takut mengkonsumsinya selama tidak berlebihan. Kandunga…

Masker Putih Telur dan Masker Kuning Telur

Masker Putih Telur dan Masker Kuning Telur

Khasiat Masker Putih Telur dan Masker Kuning Telur Manfaat Masker Putih Telur sangat bagus untuk mengencangkan kulit dan memperkecil pori-pori untuk kulit berminyak. Sementara kuning telur bermanfaat sebagai pelembab alami. Penggunaan bahan untuk masker disesuaikan dengan jenis kulit. Umumnya untuk kulit berminyak adalah masker ketimun, strawberry, jeruk bahkan madu. Sedangkan untuk kulit kering biasanya masker susu, alpukat dan madu. Manfaat Ma…

Pengertian Kendi

Cara Membuat Kendi

…SM dan kendi bercorot yang ditemukan di Yunani tahun 2500 SM ada kemiripan dengan bentuk-bentuk kendi yang ada di Asia Tenggara. Sebutan kendi di Indonesia bermacam-macam khususnya adalah kendi tanpa corot (kendi seperti buah labu/botol), di Sumatera Barat wadah ini disebut labu tanah, di Jawa ada yang menyebutnya gogok, atau glogok yang katanya berasal dari bunyi yang keluar saat air dituang, di Batak disebut kandi, di Bali disebut kundi atau ca…

Macam-Macam Kelapa

gambar pohon kelapa

… Macam-macam kelapa Kelapa Genjah Kelapa genjah adalah golongan kelapa yang memiliki umur berbunga relative muda yaitu sekitar 4-5 tahun.  Umur tanaman mencapai 50 tahun dengan masa produktif 25 tahun. Warna buah bervariasi , kuning, hijau dan jingga. Buah memiliki ukuran kecil 1,5 kg – 2 kg, daging buah 0,5 kg dan air sekitar 200cc.  Setiap butir kelapa menghasilkan kopra 150 gram perbutir  dan minyak 68%. Kelapa Gading : kelapa gading me…

Next Page »