Search results for ''jurnal tapai''

Home Health

Tapai - Wikipedia, the free encyclopedia

Tapai (ta-pie) or tape (ta-peh), sometimes referred to as peuyeum (from Sundanese language), is a traditional fermented food found throughout much of East- and ...

Dapur Mamasya: Tapai Pulut yg cukup manis...

Assalammualaikum Ingatkan nak kongsi kisah jalan2 tp tak malas nak pilih gambar ...byk gambarnya,kongsi dulu tapai yg dibuat pada awal bulan hari tu.nak ...

JURNAL RASA

Crunchy Caramel Almond kini boleh didapati melalui Jurnal Rasa. Nikmati kudapan rangup yang penuh dengan kebaikan badam dan kekacang. Ia dihasilkan sendiri dari dapur ...

Jurnal resepi bdaria: Apam Beras

Apam Beras Bahan-bahannya: A) Tapai Nasi 250gm nasi yang telah dimasak dan disejukkan 1/2 tsp ragi - dihancurkan 2 tsp gula 1 tsp air Cara-caranya:-Gaul semua bahan ...

DapurKu SaYang: Tapai Nasi

Tapai ni lebih kurang sama rasanya dgn tapai pulut. Nak buat pun senang sgt2. Tetapi bergantung gaklah dgn kualiti ragi dan pantang larangnya..kata orang ...

Dari DuniaKu...: Tapai Ubi Kayu

Lama dah tak makan tapai ubi.Dulu amsa berrum pandai buat memang tiap2 minggu beli kat pasar tani.Sekarang tidak lagi..hehe..Alhamdulillah..takat ni tak ...

Cendana Kasih: Apam Tapai

Apam Tapai Sumber: Sofinar (myr) Bahan-bahan 1 mangkuk nasi 1/4 biji ragi, tengok la kalau mangkuk kecik kurangkan ragi bgitulah sebaliknya. agak-agak ...

Cendana Kasih: Tapai Pulut

Tapai Pulut Resipi asal : Alongroz@Home Kreation Sumber : Cendanakasih Bahan-bahan 1 kg Beras Pulut 1 pc ragi ditumbuk halus (sebiji ragi seberat 10-12 gm)

Dari DuniaKu...: Tapai Pulut Oder By Nik Siti Fatimah

Muah..muahhh kat sayang sayang Nik. Hok sokmo tak putus putus oder tapai dengan aku. Siap dah sampai Kelantan beb tapai pulut aku..Moga makin tersebarlah ...

Wind of Change: Tapai Pulut

Masa buat tapai ubi kayu tu mommy juga sekaligus buat Tapai Pulut. Masa 1st trial (masa sama buat dgn ubi kayu tu, kurang menjadi sebab mommy rasa kurang ...


Efek Samping Tubektomi

Efek Samping Tubektomi

…gemetaran dan reaksi negatif lainnya. Seperti pembedahan lainnya, tubektomi berisiko infeksi, perdarahan, kerusakan akibat kecelakaan pada organ lain, dan komplikasi lainnya. Namun, risiko komplikasi ini cukup rendah. Menurut jurnal Obstetrics and Gynecology, risiko komplikasi tubektomi laparoskopi kurang dari satu persen. Risiko lebih tinggi pada wanita yang merokok, kelebihan berat badan, atau memiliki kondisi kesehatan tertentu seperti infeksi…

Manfaat Jinten Hitam

Manfaat Jinten Hitam

…ki saluran pencernaan dan anti bakteri Habbatussauda’ mengandung minyak atsiri dan volatif yang telah diketahui manfaatnya untuk memperbaiki pencernaan. Secara tradisional minyak atsiri digunakan untuk obat diare. Tahun 1992, jurnal Farmasi Pakistan memuat hasil penelitian yang membuktikan minyak volatile lebih ampuh membunuh strainbakteri V Colera dan E Coli dibandingkan dengan antibiotik seperti Ampicillin dan Tetracillin. Khasiat Jinten Hitam …

Fisiologi Tumbuhan

Fisiologi tumbuhan

Fisiologi tumbuhan Fisiologi Tumbuhan – Fisiologi tumbuhan adalah cabang disiplin ilmu biologi yang mempelajari tentang aktivitas hidup yang dilakukan oleh tumbuhan (sel, jaringan, organ, sistem organ) dan tentang apa yang terjadi pada tumbuhan tersebut dalam pemeliharaan, pengaturan dan pelestarian kehidupannya juga mempelajari tentang respon tumbuhan terhadap perubahan lingkungan serta pertumbuhan dan perkembangannya akibat adanya respon…

Pengertian Bahan Organik

Gambar Bahan Organik

Gambar Bahan Organik Pengertian Bahan Organik – sumber bahan organik tanah Pengertian Bahan Organik adalah merupakan bahan-bahan yang dapat diperbaharui, didaur ulang, dirombak oleh bakteri-bakteri tanah menjadi unsur yang dapat digunakan oleh tanaman tanpa mencemari tanah dan air. Bahan organik tanah merupakan penimbunan dari sisa-sisa tanaman dan binatang yang sebagian telah mengalami pelapukan dan pembentukan kembali. Bahan organik demi…